top of page
Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

«Triggersystemet» - Om å komponere med teatret (Tore Vagn Lid)

  • Writer: transiteatret
    transiteatret
  • Jun 12
  • 2 min read

Tore Vagn Lid, Foto: Filip Glezgo
Tore Vagn Lid, Foto: Filip Glezgo

«Triggersystemet» - Om å komponere med teatret



Til nå har jeg nesten i alle sammenhenger snakket om «Triggersystemet», enten på bakgrunn av det lesedramaet (som utgis på Cappelen Damm i august), eller i lys av regien- og oppføringen. Men i de årene jeg har arbeidet med «Triggersystemet», har jeg hele tiden hatt musikken og de spesifikt musikalske mulighetene med meg i prosessen. Samtidig betyr dette for meg som komponist å forsøke å komponere, ikke for- men med teaterrommet (og teaterproduksjonen) nettopp som en helhetlig komposisjon. «Triggersystemet» som musikalsk verk innebærer altså en bevisst arbeidsdeling, hvor det som ofte har en tendens til å bli betraktet som rent «interne musikalske» valg — material, stil, teknikk, instrumentering, tempo og rytme etc. — alt må gjøres ut fra (eller opp mot) et helhetlig dramaturgisk blikk eller gehør: Hva kan fortelles av hvilket parameter, til hvilken tid og på hvilken måte? Hva betyr et gitt material, eller en bestemt klang-farge i en konkret scenisk og narrativ sammenheng?


Bare det avgjør til syvende og sist om det er den barokke passacaglia-formen, rumba-figuren, den slitne 70-talls sounden eller det aggressive og polyrytmiske talekoret som skal få tre kompositorisk i spill. Det er også ut fra en slik forestilling om dramaturgisk komposisjon at «Triggersystemet» nå til slutt har landet på en besetning av orkester (gitarer, bass, orgel og perkusjon), snakkende og syngende skuespillere, kor og tre solister. Relativt til dramaturgisk funksjon, og hvem som skal spille/synge hva (og hvorfor!), veksler jeg gjennomgående mellom å skrive/notere musikken i partiturform og å dele ut åpne satser (figurer/motiver). For en gang skyld spiller jeg også selv i orkesteret, og blir med det - som regissør - en slags «spillende trener» som kan dele risiko og ansvar med resten av det utvidete audiovisuelle bandet. Det er en krevende øvelse, men - i hvert fall i denne sammenhengen - helt avgjørende!


Tore Vagn Lid





 
 
 

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page